Szkoła prawdziwego życia

Programy wymiany młodzieżowej realizowane są na całym świecie już od wielu lat. Podstawowym celem organizowania dla takich wyjazdów jest umożliwienie młodzieży wzięcia czynnego udziału w życiu rodziny i środowiska w obcym kraju.
Poznanie innych możliwości, innego światopoglądu sprawia, że uczestnik zaczyna dostrzegać inne perspektywy w każdej dziedzinie życia, a tym samym rozwija swoją empatię i wrażliwość na analogie i różnice kulturowe.
Fundamentem realizacji Międzynarodowego Programu Youth Camps & Exchange jest jeden z podstawowych celów Lions Clubs International – rozwijanie i umacnianie ducha porozumienia między ludźmi na całym świecie oraz budowanie pozytywnych zmian na całym świecie. Wszyscy uczestnicy biorący udział w programie wymiany międzykulturowej wracają z bagażem ogromnych międzynarodowych doświadczeń, i odmienionym spojrzeniem na świat: otwarci, pozytywnie nastawieni do różnic i odmienności, pełni nowych znajomości i doświadczeń!
Uczestnictwo w tym programie to niepowtarzalna szansa poznania świata, innych kultur, różnych form działalności, nawiązana nowych kontaktów a nawet przyjaźni i oczywiście przećwiczenia umiejętności językowych!
Lions Club Szczecin Jantar od wielu lat aktywnie uczestniczy w tym programie, wysyłając młodych ludzi do rożnych krajów na całym świecie. W tym roku dodatkowo jeden z Klubów z Niemiec LC Schneverdingen zorganizował obóz dla młodzieży polsko-niemieckiej pod hasłem "Wald und die Welt" (las i środowisko). Liczna grupa szczecińskiej młodzieży wzięła w nim udział. Nasza młodzież wróciła bardzo zadowolona z mnóstwem niezapomnianych wrażeń.

31 lipca rozpoczął się obóz "Las i środowisko". Miejscem naszego spotkania było obozowisko niedaleko miasta Schneverdingen. W obozie brało udział 15 osób z wielu miejsc Polski i Niemiec.
Zajmowaliśmy się dbaniem o ekologię- wycinaliśmy i przycinaliśmy drzewka. Poznawaliśmy florę i faunę tamtejszych lasów. Oprócz pracy czekały na nas również rozmaite atrakcje. Uczestniczyliśmy w wielu wycieczkach- do fabryki Volkswagena, Klimahaus w Bremerhaven i Hamburga. Uprawialiśmy ciekawe sporty-m. in. graliśmy w golfa na profesjonalnym polu golfowym. Poznałam wielu bardzo ciekawych ludzi, miło spędzając z nimi czas.
Uważam, że tego typu przedsięwzięcia są bardzo przydatne zarówno pod względem edukacyjnym jak i towarzyskim. Mój wyjazd umożliwił mi Klub LC Jantar ze Szczecina.
Polecam wszystkim taką formę spędzania wakacji!
Zuzanna K.

W okresie od 16 lipca do 11 sierpnia 2017 roku, wzięłam udział w wymianie i obozie młodzieżowym, zorganizowanym przez Lions Club ze Schneverdingen, w północnych Niemczech. Jestem bardzo zadowolona z pobytu, który będę długo pamiętać. Możliwość uczestnictwa w tym wyjeździe, wywarła ogromny wpływ na moje zapatrywania i plany na przyszłość.
Należą się ogromne podziękowania i wyrazy uznania za organizację wydarzenia dla naszych gospodarzy - Lionów  z Niemiec. Program pobytu na obozie, jak i w HostFamily, był bogaty i interesujący. Ciekawą rzeczą był fakt, że podczas pobytu u rodzin, wszyscy byliśmy ze sobą w stałym kontakcie, uczestnicy z Polski, jak i nasze rodziny goszczące. To pozwalało Nam na wspólne spędzanie wolnego czasu, wspólnych aktywnościach w terenie oraz również na wspólnej pomocy, przy pracach domowych.
My jako grupa uczestników z Polski, nie znaliśmy się wcześniej, dlatego też ważnym elementem udanego wyjazdu, było wspólne złapanie kontaktu, co owocuje do teraz; po przyjeździe z obozu pielęgnujemy nasze znajomości. Jeśli wyjeżdżając z Polski „zabrało się w kieszeń” dużo optymizmu, otwartości, chęci i uśmiechu, to złapanie kontaktu w grupie, jak i z goszczącymi Nas rodzinami, było spontaniczne i naturalne.
Bardzo miłym faktem, był sposób w jaki zostaliśmy przyjęci przez rodziny. Każdy się trochę od siebie różnił, ale podczas pobytu nie brakowało nam niczego, a przyjęcie w domach było bardzo ciepłe i rodzinne. Mieliśmy okazję uczestniczyć w codziennych rodzinnych rytuałach, wspólnych zabawach, posiłkach czy świętach rodzinnych. Pozwoliło to Nam, na dogłębne wzajemne poznanie się, nawiązanie życzliwego kontaktu i więzi z rodzinami. Zaznajomiliśmy się z niemieckimi tradycjami oraz lokalnymi obyczajami, posmakowaliśmy tradycyjnych potraw, a przede wszystkim był to fantastyczny trening języka obcego, zarówno niemieckiego jak i angielskiego.
Jestem bardzo zadowolona z wyjazdu, ponieważ okolica w której mieszkaliśmy jest przepiękna i bogata w liczne atrakcje turystyczne, z których korzystaliśmy. Ich tematyka związana była z naturą. Podczas pobytu mogłam przypatrywać się pracy w gospodarstwie rolnym oraz angażować sie w niektóre z nich. Uczestniczyłam w zadaniach związanych ze zwierzętami i rolnictwem, co ściśle łączy się z moim kierunkiem studiów i moimi zainteresowaniami. Nawiązałam  przy tej okazji również znajomości, które być może umożliwią mi w przyszłości zdobycie praktyki zawodowej za granicą.
Pomiędzy aktywnościami i obowiązkami, które wykonywaliśmy, mieliśmy kilkakrotnie okazję zwiedzać większe i mniejsze miasta Landu - Niedersachsen. Odwiedziliśmy ciekawe muzea, zwiedzaliśmy miasta, poznając ich zabytki, kulturę i historię. Jestem bardzo zadowolona z tych możliwości, ponieważ poprzez ten wyjazd udało mi się zwiedzić kilka miejsc, których wcześniej nie znałam.
Pobyt na obozie, również był ciekawym przeżyciem. Uczestnicy z Niemiec, którzy do Nas dojechali, byli bardzo otwarci na znajomości, wspólną integracje, a nawet naukę języka polskiego.
Realizowaliśmy dużo aktywności związanych z pracą w lesie i spędzaniem wolnego czasu na powietrzu; wycieczki do lasu, spacery i wyprawy rowerowe, drobne prace leśne i ogrodnicze, zabawy sportowe. Wszystko to było interesującym doświadczeniem, uczyło pracy w grupie, poszukiwania kompromisów i wypracowywania wspólnych decyzji ale też dało mi ogromnie dużo satysfakcji z obcowania z natura.
W podsumowaniu mojej relacji, pragnę jeszcze raz podkreślić, że jestem bardzo zadowolona z możliwości  wyjazdu i udziału w obozie zorganizowanym przez Klub LC Schneverdingen. Była to naprawdę bardzo wyjątkowa oraz interesująca forma spędzenia tych wakacji. Wspomnienia związane z wyjazdem, na długo zostaną w mej pamięci, zaś doświadczenia, które zdobyłam tam na pewno przydadzą mi się w przyszłości, w życiu. Bardzo się cieszę, że ze sporą grupką osób poznanych na obozie utrzymuję kontakt do dnia dzisiejszego.
Każdemu polecam w przyszłości wakacje w takiej formie. To niesamowita okazja aby zapoznać nowych ludzi z innych krajów, współpracować z nimi oraz przy okazji wymieniać się „wszystkim” i „między kulturami”. Bardzo dziękuję organizacji Lions oraz organizatorom – Lions Club Schneverdingen. Polecam wszystkim ten wyjazd i zachęcam do wzięcia w nim udziału - szkoła życia! Dziękuję również klubowi LC Szczecin Jantar, który poparł moją aplikację na wyjazd.
Karolina K.

Dnia 16.07.2017r. przybyłam do Schneverdingen do państwa Dorów. Pani Doris i pan Rolf przywitali mnie bardzo ciepło i stworzyli prawdziwą domowa atmosferę. Byłam naprawdę mile zaskoczona ich gościnnością w stosunku do nas. Usłyszałam wiele ciepłych słów i mądrych rad.
Spędzali z nami dużo czasu i zapewnili nam wiele atrakcji min: jeździliśmy na basen, byliśmy na spływie kajakowym, rowerami zwiedzaliśmy miasto i okoliczne tereny, wieczory spędzaliśmy razem rozmawiając i grając w kości. Miałam okazje zobaczyć największy park ornitologiczny na świecie.
31.07.2017 r. dotarłam na obóz w Ehrhornie. Zaskoczyły mnie tam przepiękne widoki natury. Pomagaliśmy przy pracach w lesie np.: usuwaliśmy paprocie, układaliśmy drzewo i wycinaliśmy drzewka. Czas spędzaliśmy bardzo aktywnie, zwiedzaliśmy miasta, okolice, pobliskie torowiska i wrzosowiska. Ze wszystkich zaplanowanych atrakcji nowością dla mnie było wspinanie się w parku wspinaczkowym oraz gra w golfa. Podczas zwiedzania moją uwagę przykuło Muzeum Emigracji i Migracji w Bramerhaven.
Dzięki tej wymianie zawarłam wiele ciekawych znajomości, zdobyłam wiele nowych doświadczeń. Bardzo się cieszę, że miałam możliwość skorzystania z tej wymiany. Bardzo dziękuję Lions Club Jantar ze Szczecina, dzięki któremu wzięłam udział w obozie!